MÅNADENSGRÖNA 🌱 Morotsallad med kokos🥕

Ett nytt sätt att servera rivna morötter till maten. Hade överbliven blomkålspuré som jag använde till blomkålsplättar.                       

Morotssallad med kokos, ingefära, lime smakar fräsch sallad👌🏻
Det här behöver du 

  • 3 stora morötter 
  • 1 palsternacka
  • 1 1/2 dl riven kokos 

Dressing 

  • 1/2 grönsaksbuljong 
  • 1 dl vatten 
  • 2 pressade vitlöksklyftor
  • 1 msk soja
  • 1 lime
  • 1 apelsin
  • 1/2 rödlök
  • 1 msk riven ingefära 
  • 1dl olivolja
  • Salt och peppar 

Grov riv morötter och palsternacka och blanda med hälften av kokosen. Lös upp grönsaksbuljonger i 1 dl vatten och blanda ner soja pressad vitlök. Pressa ner lime och apelsin i dressingen. Finhacka rödlöken och blanda ner med riven ingefäran och olivoljan. Krydda med salt och peppar. Kör gärna i mixer. Häll över grönsakerna, blanda ner resten av kokosen. Strödde lite riven halloumi över❕

Blomkålsplättar  2port.  20min. 

  • 3dl mjölk
  • 1 1/2 dl vetemjöl
  • 2 ägg
  • 2-3 blomkålspuré 
  • 3 msk pesto 
  • 1/2 tsk salt 
  • Smör till stekning 

Vispa ihop hälften av mjölken med mjölet med mjölet och vispa till en klimpfri smet. Tillsätt resten av mjölken, äggen, blomkålspuré, pesto och salt. Stek i smör i stekpanna eller plättlagg.    PlÄtTLätT❕



Författare: mittilivet2017

Hej🙋🏻 Jag heter Susanne Pettersson och är 53 År❕Bor i Linköping med min man och 18 åriga dotter.MAT och nya recept (kokböcker🤓) är ett av mina intressen, att tänka/smaka fram nya smaker smacksmack!!😋 Samla sina recept här på bloggen💻lite mer ordning bland alla kokboks recept. Varsågoda som vill ta del av recepten😊 Gillar även att träna, just nu mycket passs på actic och när säsongen kommer så är det jag och mina två cyklar MTB och min racercykel 🚴‍♀️🚵🏻‍♀️ Har alltid jobbat med människor, service och omvårndad intresserar mig. Mode och inredning är oxå ett av mina intressen✔️Älskar färger 🛍 Gillar det mesta😻Smått och Gott❣️

Kommentera

